De mobiliteit in het gebied tussen Schiphol en Lelystad neemt de komende jaren fors toe, onder meer door de groei van Almere, de Amsterdamse regio, de Zuidas en Schiphol. Daarom breidt ProRail de spoorcapaciteit aan de zuidkant van Amsterdam uit. Van Hattum en Blankevoort maakt deel uit van een van de twee betrokken aannemerscombinaties.
Er komt een aanpassing van de aansluiting van de sporen bij Riekerpolder (ten westen van de Schinkel) en een nieuwe fly-over die over de A10 West heen gaat. Het spoor wordt verdubbeld tussen Riekerpolder en de Schinkel en diverse viaducten worden aangepast. Ook komt er een nieuwe beweegbare brug over de Schinkel en een nieuw viaduct over de Amstelveenseweg.
Met Prorail is de Alliantie Amsterdamse WALTZ gevormd, die als gedelegeerd opdrachtgever optreedt en het ontwerp en het procesmanagement verzorgt. Combinatie Nieuwe Meer Sporen, bestaande uit Van Hattum en Blankevoort en VolkerRail, heeft een belangrijke rol binnen deze alliantie en neemt tevens de realisatie van de spoorverdubbeling (van 2 naar 4 sporen) voor haar rekening. Deze uitbreiding van spoor en infrastructuur tussen Rierkerpolder en Amsterdam Zuid vind grotendeels plaats in de middenberm van de A10.
Het project heeft een grote impact op de omgeving. Daarom meldde de combinatie zich aan als Bewuste Bouwer. De bouwkeet voldoet aan hoge duurzame eisen: extra isolatie en energiezuinige verlichting met bewegingssensoren. De zonnepanelen op het dak verzorgen grotendeels de benodigde elektriciteit. Een elektrische auto en fietsen worden ingezet voor het bezoeken van de bouwlocaties.