De Amstelveenlijn, sneltram 51, is vernieuwd. En dat was hard nodig. De lijn was, nagenoeg in zijn huidige vorm, in gebruik sinds 1990 en uitgegroeid tot een belangrijke schakel in het regionale openbaar vervoer. Maar de sneltrams waren verouderd, vaak overvol, reden niet vaak genoeg en waren gevoelig voor storingen. Ook was de verkeersveiligheid rondom de lijn niet optimaal. De vernieuwing vond plaats in opdracht van Vervoerregio Amsterdam. Metro en Tram van de gemeente Amsterdam heeft de uitvoering begeleid. Hoofdaannemer VITAL, een samenwerkingsverband van de VolkerWessels Infrastructuur-ondernemingen Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en KWS voerde de werkzaamheden uit.
VITAL presenteerde in de aanbieding een breed palet aan projectspecifieke en slimme oplossingen. Zo is, door de werkwijze van VITAL, pas begin 2019 gestart met de grootschalige werkzaamheden voor het ongelijkvloers maken van de kruispunten Kronenburg, Zonnestein en Sportlaan. Hierdoor kon sneltram 51 tot maart 2019 blijven rijden tot Westwijk. In eerdere plannen zou deze vanaf zomer 2018 tot Ouderkerkerlaan gaan rijden. VITAL wist ook de oost-westverbinding bij kruispunt Sportlaan tijdens de bouw in stand te houden. Dit was mogelijk door het kruispunt Sportlaan volledig verdiept aan te leggen in plaats van half-verdiept. Een oplossing waarmee ook tegemoet gekomen wordt aan een sterke wens van de omgeving. Het wegverkeer had eveneens baat bij de werkwijze van VITAL, doordat twee keer twee rijbanen in beide richtingen op de Beneluxbaan behouden konden blijven tijdens de bouw. Dat er hinder zal zijn, is onontkoombaar, maar met deze en nog meer maatregelen heeft VITAL de hinder voor omgeving, wegverkeer en openbaar vervoer zoveel mogelijk beperkt.
De luchtfoto's zijn gemaakt door Topview luchtfotografie, de overige foto's zijn van Gé Dubbelman.